BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

torsdag 8 januari 2009

Diskussionsuppgifter och modernisering av folksaga

Hittills har jag skrivit klart diskussionsfrågan om barn- och vuxenperspektivet i Pija Lindenbaums "När Åkes mamma glömde bort" (2005). Just nu skriver jag på frågan om typiska inslag av fantasy och hur gränsen mellan verklighet och fantasi gestaltas i Tolkiens "Bilbo" (2001), Lindgrens "Bröderna Lejonhjärta" (2003) och Gripes "Agnes Cecilia - En sällsam historia" (2006).

Jag har dessutom beslutat att jag tagit mig vatten över huvudet då jag valde "Pojken som åt ikapp med jätten" som folksaga att modernisera. Den är lång och krånglig, kräver mycket eftertanke. När jag ligger sågär mycket efter måste jag sträva efter att ta den enkla vägen ut. Därför ska jag istället modernisera "Dummerjöns". Den är kort och kan lättare placeras i en annan historia i annan miljö.

0 kommentarer: